گزارش فعالیت های انجام شده در زمینه مدیریت بحران در کتابخانه پزشکی
کتابخانههای علوم پزشکی به مثابه قلب تپنده نظام سلامت کشور، عهده دار انتقال اطلاعات مناسب و به هنگام به شریانهای جامعه هستند. بنابراین در حوزه مدیریت بحرانهای طبیعی مانند زلزله و سیل و ...، یا بیماریهای واگیر و همهگیرحائز نقش محوری و اساسی هستند؛ لذا بایستی در رویارویی با چنین بحرانهایی بتوانند مقتدارانه عمل کنند.
کتابخانهها به عنوان مراکز اطلاعرسانی در جامعه در عصر جدید کارکردهای متمایزی میپذیرند. آشنایی مدیران و کارکنان کتابخانهها با مباحث مدیریت بحران، میتواند کتابخانه را در ارائه خدمات هرچه مفیدتر در زمان وقوع بلایای طبیعی، یاری دهد. در این میان استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات مانند شبکههای اجتماعی، خدمات پست الکترونیکی، پزشکی ازراه دور با همکاری کتابداران پزشکی و انتشار آنلاین تصاویر حوادث طبیعی از طریق کتابخانه؛ کتابخانه را در راستای این مهم توانمندتر خواهد ساخت.
آثار و خصوصیات بحران: به طور کلی اثرات و خصوصیات بحران را می توان در سه بخش زیر طبقهبندی نمود: الف – سطح جهانی
ب – سطح ملی
ج – منطقهای
انواع حوادث:
الف) حوادث طبیعی
ب ) حوادث غیرطبیعی( ساخته دست بشر(
ناگهانی: مثل سیل – زلزله – طوفان – آتشفشان – رانش زمین
درازمدت: مثل درگیری های داخلی و اغتشاشات اجتماعی – جنگ
باتوجه به این که در دانشگاه علوم پزشکی شیراز فاقد کتابخانه مرکزی است. با هماهنگی مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی، کتابخانه دانشکده پزشکی این دانشگاه به عنوان کتابخانه مرکزی تلقی می گردد. بنابراین، فعالیت های انجام شده در این کتابخانه در زمینه مدیریت بحران در ادامه گزارش شده است:
در خصوص حوادث انسانساخت نظیر آتشسوزی ناشی از اتصال سیمهای برق یا سایر موارد، میتوان به وجود بیمه آتشسوزی کتابخانه و نصب سیستم اعلان و اطفاء حریق اشاره کرد.